4. juli 2013

Biografier/Memoarer

Det var på ingen måte planlagt, men april ble bio/mem måned. 

Etter å ha tilfeldigvis ha lest Mindy Kaling uten å engang vite hvem hun er på forhånd, så ville jeg lese mer av en kvinnelig komiker. Da boken lå så lett tilgjengelig i hyllene ble det Tina Fey sin "Bossypants." Jeg liker Tina. Jeg er en av de få seerne av "30 Rock" og synes den serien er ren geni! (Bare synd at de hadde så få seertall og sluttet å lage serien mer... :-( )
Forhåpningene lå da ganske høyt. Og som alltid når forhåpningene ligger skyhøyt, så blir det sjelden så bra. Jeg likte boken, den var underholdene og jeg lo høyt på et par ting (og sendte sitat til venninnen min så hun også kunne le litt.) Men den var ikke helt det store for meg. Den er absolutt verd å lese, og jeg er ikke noe mindre fan av Tina Fey nå, heller motsatt, og jeg vil absolutt kjøpe neste bok om hun skriver flere. Jeg tror på den annen side at det ikke er så interessant å lese denne om man ikke følger veldig med bak scenen i Hollywood.
Det er mange navn på flere kjente komikere og produsenter osv. Jeg har alltid fulgt med på alt Hollywood, så jeg synes det er interessant, men har du ikke den vitenen så kan det bli kjedelig å lese om alle disse menneskene du ikke vet hvem er.





Jeg kjøpte meg Oprah når jeg skulle ut på tur og den ble nesten høydepunktet i ferien. 
Kitty Kelley vet å skrive biografier og jeg hadde hørt mye om hvordan Oprah hatet denne boken (og der har jeg full forståelse, skal jeg tro på alt Kitty la ut om i boken.)

Vi vet alle hvem Oprah er, og vi har alle hørt historier som Oprah har fortalt eller deler av familien har solgt til tabloidene. Men hvem er Oprah egentlig? 
Kitty baserer boken på intervjuer med Oprah selv, intervjuer med familien, ansatte som har brutt taushetsplikt, offentlig informasjon og mye mer.
Hovedpunktet hun har igjennom boken er Oprah sin trang til å holde på sine hemmeligheter, så jeg ser da hvorfor hun misliker sterkt at noen dissekerer hele livet hennes og legger ut om det i en bok.

Jeg kan ikke akkurat si at man får et nøyaktig svar på ting, for her er det mange sider ved en sak og alle sier forskjellige ting. Men jeg fikk mitt svar, og det er at Oprah er et helvetes kvinnfolk som jeg synes er beintøff! Etter å ha lest boken så er det lett å få litt avsmak, men hun bare sementerte seg som en inspirasjon hos meg.
Absolutt en fantastisk historie å få med seg. Oprah er et ikon!



Jeg er en musikal avhenging homofil mann inni meg og når jeg ser musikaler så kiler det i magen! Jeg så ferdig "SMASH" og ble seriøst betatt av Marilyn Monroe. Det skremte meg at jeg ikke visste mer om henne, spesielt siden jeg har sett ALLE filmene hennes 10 ganger. Ut på jakt etter Marilyn bok, så viste det seg at hun skrev sin egen memoir før hun døde.
Boken er fantastisk. Du kan høre stemmen hennes når øynene løper over teksten. Det er som en drøm. 
Det eneste negative er vel at hun leverte fra seg manuskriptet hun hadde "så langt" også døde hun.. så boken er kort og langt fra ferdig. Den stopper opp midt i en "scene", og dette får deg til å sitte igjen med ubesvarte spørsmål og en lengsel... Og det er nesten det som er det mest geniale med den også. Den er helt like Marilyn, slik hun var, slik hun levde og slik hun døde.




Proof of heaven vil jeg si er en kristen bok. Det er en historie om en nervekirurg (er det riktig?) som opplever livet på den andre siden. Jeg synes den hørtes så spennende ut, så jeg prøvde. Doktoren skriver spennende nok, det er ikke noe i veien med det. Problemet for meg er vel heller forklaringen av hva som skjedde mens han var død. Han var aldri troende selv skriver han, så at noe slikt skulle skje med han, og spesielt da han var lege og det gikk imot alt han visste og trodde på.
Det er ikke så mye å skrive om når man ligger hjernedød, men han prøver så godt han kan å beskrive følelser han hadde mens han var en "mark" (hæ?) Uansett. Den er verdt titten. Det var interessant alt det faglige og saklige han skrev, han bare mistet meg litt i marktilværelsen. Han er jo et mirakel tross alt!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...