25. jan. 2012

Tusen strålende soler...

De fleste har vel lest og elsket drageløperen, så det burde ikke ligge noen tvil i å lese tusen strålende soler, men alikevel har det tatt meg ufattelig lang tid å sette i gang med denne. Jeg må så at jeg har følt meg litt "mettet" på denne sjangeren, men med en gang jeg satte i gang så angret jeg ikke.
Khaled Hosseini har en helt utrolig måte å fortelle på. Han skriver så ømt og lett at sidene sklir forbi og jeg klarer ikke slutte å lese fordi jeg kjenner at jeg bryr meg om de i historien hans. Jeg kommer så nær dem at jeg ikke kan annet enn å la tårene trille. 


Tusen strålende soler handler om Mariam og Laila. Uskyldige og håpefulle Mariam er født utenfor ekteskap og blir giftet bort en til eldre mann som flytter henne fra landsbyen hennes til Kabul, der hun vil gjøre det beste ut av det livet hun har blitt gitt. Når bombene regner over Kabul mister viljesterke Laila sine kjære og blir tvunget til å gifte seg med samme mann for å overleve.
Livene de deler sammen og har hver for seg føler jeg burde sette ting i perspektiv for de fleste.




Jeg trenger vel ikke si at denne boken anbefales... Jeg tror de fleste har lest den allerede, men har du ikke det, så ikke nøl! Den er så bra som alle sier og fortjener alle sekserne den kan få!

5 kommentarer:

  1. Ååå..jeg er så enig med deg! Jeg leste den ut akkurat nå (googlet den får å lese hva andre syntes om den, og havnet på din side). Den var bare såå bra, og var veldig vanskelig å legge fra seg. Den fikk fram så mange følelser hos meg, jeg ble veldig provosert av kvinnesynet og gråt snørr og tårer mot slutten. Sitter med klump i halsen ennå jeg..

    Mvh Christine

    SvarSlett
  2. Det er vanskelig å ikke engasjere seg i temaet ja, har du ikke lest Princess av Jean Sasson, så anbefales den også på det sterkeste - det er en sann historie, etter jeg leste den så kokte jeg!! :-)

    SvarSlett
  3. Den har jeg ikke lest, så takk for tips :-). Men ser ut som den ikke er utgitt på norsk?

    Mvh Christine

    SvarSlett
  4. Joda det er den! Den heter prinsessen, men den er gammel, så det er ikke sikkert den er så lett å få tak i :-)

    SvarSlett
  5. Å så bra :-). Den skal jeg absolutt prøve å få tak i!!

    Mvh Christine

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...