4. jan. 2012

Eating Animals av Jonathan Safran Foer

Jeg har som forfatteren lekt litt på forskjellige sider i matveien, jeg har gått fra å spise alt til å være vegetarianer til å spise fisk til å bli altetende igjen. Jeg har aldri hatt noe særlig moraler rundt dette, jeg har bare gjort det jeg føler.
Jeg vet ikke hvorfor jeg ble vegetar første gangen, men denne gangen vet jeg hvorfor! Og det er fordi jeg leste denne boken!
Her får man alle sider av fortellingen, foran, bak og siden! Ingenting blir utelukket, ingenting blir spart på!

Jeg var skeptisk til å lese den for jeg tenkte at jeg ikke er sånn fanatiker som kan bli hjernevasket fordi noen forteller meg at det ikke er bra å spise dyr, men det er ikke det boken handler om. Boken handler om å opplyse alle sider ved en sak slik at man kan ta sin egen avgjørelse på hva man ønsker, og man vet hva, hvor, hvorfor og hvordan.
Etter å ha fått begge sider av saken, må jeg si meg enig i begge sider!!! Det er helt utrolig, men jeg forstår faktisk begge synsvinklene. (Eller ALLE synsvinklene om du vil, da det ikke bare er 2!)
Men jeg velger å gå tilbake til vegetar. Det er det eneste som føles riktig for meg.
Jeg vet hva jeg går til, og kjenner både de positive og negative sidene ved å være vegetarianer, og nå som jeg har lest denne boken er det ingen tvil om hva som veier mest. For meg iallefall.

På forsiden av boken står det: "Read this book. It will change you." Og den hadde helt rett!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...