23. mars 2013

The Round house av Louise Eldrich

Som sagt tidligere så er grunnen til at jeg velger å lese visse bøker basert på den minste ting, noen har nevt den, jeg så den i en film, coveret er fint, jeg liker tittelen, forfatteren har rosa genser og denne gang: Ikke bare er det snakk om er rundt hus (!) men en av mine favoritt forfattere (John Green) nevnte tilfeldigvis denne på twitter! Klart den måtte leses!!! Så fort som mulig!

Jeg valgte å lese den som en e-bok på telefonen da jeg har funnet det veldig "handy" å bære med meg 100 bøker samtidig uten å knekke ryggen. Telefonen gikk flere ganger tom for strøm for å si det sånn... (Ikke ring meg, jeg leser og fordi jeg leser på telefonen så kan jeg faktisk ikke bare ignorere og lese videre... eneste ulempen med disse bøkene på telefonen.)

Uansett....

The round house har en fantastisk historie med dype røtter i indianer samfunnet et eller annet sted i amerika (jeg husker ikke nøyaktig hvor). Historien i boken er fortalt av en Ojibwe advokat som heter Joe Coutts. Han minnes når han var 13 år i 1988 og moren blir brutalt voldtatt og nesten påtent før hun klarer å rømme. Mannen bak voldtekten kan ikke dømmes på grunn av konflikt mellom indianske (?) og faktiske (sikkert helt feil å si, men du skjønner hva jeg mener) lover.
Med andre ord så er det noe politikk i bildet her som her helt høl i hodet, og som utrolig nok fortsatt er sånn da forfatteren erklærer at boken er basert på mange forskjellige sanne historier.

Joe som da er 13 sliter med å forstå hva som skjer rundt seg og reiser rundt i samfunnet med sine 3 venner for å finne svar på hva som egentlig skjedde med moren og hvordan gjerningsmannen kan bli straffet.


Boken er helt fantastisk! Jeg har lest både gode og dårlige kritikker av denne, men jeg må si meg enig i de kritikkene som roser den opp i skyene, og jeg forstår så innmari godt at den har vunnet "National book award" - Karakterene er så velskapt (kanskje på grunn av at de er basert på faktiske mennesker ?)
Og den er en nydelig poesi i boken som fikk meg til å markere avsnitt etter avsnitt i hvert eneste kapittel! (Fordel med e-bok, du kan markere/umarkere så mye du vil!)

Så da kan jeg vel bare takke John Green igjen, denne gangen for å ha anbefalt en nydelig bok jeg sent vil glemme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...