28. sep. 2011

Top 10 bøker jeg kunne tenke meg å lese en gang til!

Bloggen The Broke and the Bookish har hver tirsdag en ny Topp 10 liste som på en eller annen måte har noe med bøker å gjøre. Jeg er også glad i lister og vil være med på å fylle ut mine egne Topp 10. Overskriften denne gangen er; Topp 10 bøker jeg kunne tenke meg å lese en gang til.

Jeg henger meg på denne etter å ha sett den på Astrid Therese sin bokblogg.

1- Extremely loud and incredibly close
Denne boken snakket til meg slik ingen andre bøker har snakket til meg før og jeg bare elsket "brevene" som man finner i boken. De kan jeg godt lese daglig!
Det er ikke så lenge siden jeg leste denne, men her er det ingen over - ingen ved siden for meg. Jeg finner nok neppe noe som slår meg så hardt igjen, og derfor vil jeg garantert lese den fillete!







2 - The Time Travellers Wife

I et hav av dårlige avslutninger fant jeg denne drømmen av en bok! Jeg tror jeg leste iallefall 50 bøker på rad der jeg syntes at avslutningen ødela absolutt hele boka, men ikke her. Avslutningen gjorde omtrent boken for meg her! Absolutt nydelig og absolutt gjenlesverdig!


3 - The adventures of Huckleberry Finn

Denne boken vil jo alltid være en klassiker for mange, og grunnen til at jeg kom til å tenke på akkurat denne er fordi jeg leste for litt siden at de ville fjerne ordet "nigger" fra bøkene. Dette fant jeg jo fullstendig hårreisende, da det er historie vi snakker om! Vi kan ikke endre vår historie, vi kan kun sørge for å forbedre den, men vi kan ikke forandre på datidens litteratur! Det vil jo bli fullstendig feil! Uansett... En bok jeg gjerne leser igjen og igjen....
4 - Markens grøde
Dette var favorittboken til bestefaren min og det eneste jeg arvet av han er en fillete kopi av denne boken! Han lånte den til meg når jeg var 16 og ikke mange årene etter var den min for godt... så denne ligger nok trygt og vil bli lest om og om igjen igjennom generasjoner!

5 - Like water for chocolate
Denne boken var den første og eneste boken jeg og mine venninner fikk til å lese alle sammen og diskutere (nesten som en lesesirkel).
Det er en aldeles nydelig bok om familie og kjærlighet som brenner på flere måter. Jeg leste den i en alder der kjærlighet rår og skulle veldig gjerne lest den igjen for å minne meg på den følelsen kjærlighet kan gi.

6 - Harry Potter bøkene

Bøkene om Harry Potter er utrolige bra bøker og en dag kunne jeg godt tenke meg å lese dem igjen med eller for mine barn. Det er bøker jeg føler burde få leve igjennom generasjoner.

7 - Roald Dahl

Mens jeg er inne på dette temaet om å lese til barn så må jeg nevne Roald Dahl sine bøker som jeg var så heldig å få vokse opp med. Charlie og sjokoladefabrikken, Matilda, SVK, Heksene og mange fler! Jeg bare håper at jeg får barn som blir like bokglade som meg så vi kan lese alle disse fantastiske bøkene sammen en dag! (Hvis ikke blir jeg nok nødt til å lese dem for meg selv!)

8 - The Alchemist

Dette er en bok jeg føler man kan lese om og om igjen, hver gang man trenger litt retningssans i livet og har behov for en liten indre reise. Jeg tok med meg så mye godt fra denne boken og kunne sikkert trengt å lese den igjen og friske opp den positiviteten den gav meg.

9 - UH-OH

Fra forfatteren av "All I really need to know I learned in kindergarten". Masse små, søte, morsomme, lærerrike, tankefulle fortellinger som får deg til å smile, nikke og tenke. Kan leses gang på gang på gang på gang!


10 - Too soon old, too late smart.

30 ting som du burde vite nå! Og det er ikke tull! Jeg blar stadig litt i denne boken da jeg ofte glemmer hva de 30 tingene er! Er ikke dumt å bli minnet på til daglig hva som er viktig i livet og hvordan man skal takle livets utfordringer!






Jeg lurte på om jeg kom til å komme meg igjennom 10 bøker for jeg er ikke så glad i å lese bøker om igjen, men se der! Jeg fant jo masse når jeg først begynte å tenke meg litt om!
Det eneste som jeg virkelig ikke kunne tenke meg å lese om igjen er vel krim og andre spenningsromaner hvor spenningen ligger i å ikke vite hvem/hva/hvor/hvorfor/hvordan...
Men disse 10 fikk jeg faktisk nå lyst til å lese igjen! Nå med en gang!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...