28. apr. 2012

Everything is Illuminated av Jonathan Safran Foer

Jonathan Safran Foer har også skrevet "extremely loud and incredibly close" som er en av mine favoritt bøker. Så jeg tenkte jeg skulle se hva annet han hadde å by på. Jeg leste "eating animals" som jeg også fant veldig bra, opplysende ikke minst. Men hva han tenkte når han skrev "Everything is illuminated" gikk meg hus forbi. Jeg er ikke opplyst, ikke det minste grann.

Formatet er faktisk ganske likt "Extremely loud and incredibly close", de hopper frem og tilbake i tid, det er brev format og en viss ting man ikke helt kan sette fingeren på. Han kan det å skrive!!! Det er helt sikkert. Og flere av kapitlene i boken rørte meg på mange forskjellige måter. Men her var det ting som ikke hang helt ihop. Og når jeg var ferdig satt jeg og klødde meg i hodet.
Det var en fantastisk reise, men når den var over følte jeg meg bare dum som ikke skjønte poenget med den, og ikke "illuminated" i det hele tatt!

I likhet med "Extremely loud and incredibly close" ble "Everything is illuminated" også filmatisert", men det får vel bli et eget innlegg... Jonathan Safran Foer - film vs. bøker

Jeg tror jeg venter litt med "tree of codes" av Foer, da jeg har han en smule opp i halsen allerede, men har du ikke lest noe av han i det hele tatt, så løp og kjøp "Extremely loud and incredibly close"... Hvis jeg kunne lese 1 bok på nytt som om jeg aldri hadde lest den før, så måtte det nok bli denne.... sukk....


3 kommentarer:

  1. Har du lest noen av bøkene hans? Jeg har sykt lyst til å lese boken, og se filmen.

    En annen oppklaring, =) På innlegget om The Girl With The Dragon Tattoo, du hadde rett, =) Den var faktisk strålende bra, =)

    SvarSlett
  2. Jeg har lest everything is illuminated, extremely loud and incredibly close og eating animals. Anbefaler Extremely loud and incredibly close - mest boken og litt filmen. :-)

    Hehe, alltid godt å høre at man har rett :-p

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...