5. feb. 2013

2013

2012 var ikke et stort år for lesing, det skjedde så mye at det rett og slett ikke var tid. Så kom nyåret og jeg skjønte med en gang at det ikke skulle bli et godt leseår i år heller, men jeg prøver alikevel!

Jeg begynte året med Reisen Hjem av Lori Lansen. Jeg vet at dette er en favoritt for mange og jeg har ikke lest en eneste dårlig anmeldelse, men opplevelsen for meg ble en annen...
Lansen skriver bra, så det er ikke noe i veien med flyten, problemet for meg var at den ikke fløt noe sted. Jeg synes rett og slett den ble litt uinterresant. Hadde det vært en sann historie så kanskje det hadde vært interessant for meg, men som en fiction bok så ble den for treig!
Jeg måtte legge den fra meg og lese noe annet, plukke den opp igjen, legge den fra meg og lese noe annet osv... jeg leste 3 YA bøker før jeg klarte å fullføre denne.

Jeg gidder ikke engang skrive hva boken handlet om, det tror jeg dere vet allerede så jeg lar hele greia ligge og er glad jeg er ferdig med den.


De tre bøkene jeg leste mens jeg holdt på med reisen hjem er følgende:

The fault in our stars

Hazel Grace lancaster er 16 år og ble diagnosert med stage 4 Thyroid cancer da hun var 13. Hun går motvillig til en støttegruppe for barn med kreft der hun møter Augustus "Gus" Waters, en tidligere basketball stjerne som mistet benet sitt til osteosarcoma. De to danner et litt annerledes vennskap og en liten besettelse for favorittboken til Hazel "An Imperial Affliction", besettelsen vil ta dem inn i et dypere vennskap og en svipptur til amsterdam.

Takk gud for bøker som denne. John Green er et geni uten like! Jeg storkoste meg! Jeg lo, jeg gråt, og kjente på perspektiv i livet. Bøker som denne får meg til å vurdere å bare lese YA bøker! Den får meg til å lure på om jeg i det hele tatt er voksen. Den tar for seg dødelighet i en ung alder, og livets spørsmål. Hva skjer når vi dør? Hva vil være vår "legacy"?
Jeg ble like besatt som Hazel og Gus i boken "An imperial affliction" og hadde kjempe lyst til å lese den også! Men den finnes dessverre ikke, den er bare enda ett av John Green's genistreker!

Jeg skulle ønske jeg aldri hadde lest den så jeg kunne lest den igjen for første gang! Heldigvis har jeg ikke lest noen andre bøker av John Green så jeg har noe å glede meg til - alle hans tidligere bøker!
Kjøp den, les den, les den igjen, kjøp en til, gi den bort, nyt sammen!





Looking for Alaska
 Det var rett ut å kjøpe den første John Green boka jeg fant, heldigvis hadde de bare 1 så jeg slapp å velge eller bruke opp alle pengene mine på alle bøkene.


Miles Halter har fått ønsket sitt oppfylt og skal begynne på kostskole i Alabama. Han trenger en ny start og får nok mer en han noengang drømte om når han treffer sin nye romkamerat Chip "The Colonel" Martin. Chip introduserer han til Alaska Young som blir Miles' første kjærlighet og Miles blir fort dratt med på mye foreldrene bad han ikke gjøre. Da Miles blir bortført midt på natten, bundet med gaffa og kastet i innsjøen starter en "krig" mellom gjengen til Miles og en gjeng som kaller seg "weekday warriors".  

John Green's første solo bok, og fantastisk var den. Slukte denne også. Spesielt likte jeg Miles' interesse for "siste ord". Det er mange sitat her som fikk meg til å danne en interesse for "siste ord" jeg også. Men jeg er nok neppe på samme nivå som Miles. Det var karakterer jeg kjente igjen i mine egne venner og det fikk meg til å like dem enda mer. Solidariteten de har til hverandre selv om de nettopp har blitt kjent. Jeg skal ikke røpe noe, men boken er delt i 2, og del 2 var spesielt bra synes jeg. 
Looking for Alaska var ikke like bra som "The fault in our stars", men den har mange bra ting ved seg som gjør den en utrolig bra bok den også. Absolutt verd å lese!





Every Day

Every day fikk jeg på mail av en venninne som pdf fil. Jeg la den på telefonen min og leste første side, allerede der var jeg hektet og leste halve boka før jeg la meg. Resten av boka gikk før lunsj neste dag! Candy book så til de grader! Elsker å lese bøker jeg vet ingenting om uten cover eller noenting som får meg så hekta.

"A" våkner opp hver dag i en ny kropp, i ett nyt liv. Det er sånn det alltid har vært, og "A" prøver å leve slik som verten normalt sett ville ha levd. En dag våkner "A" i kroppen til Justin og møter kjæresten han Rhiannon og alt forandrer seg. "A" vil være med Rhiannon hver dag, det spørs bare om det lar seg gjøre når "A" våkner i en ny kropp hver morgen.

Det er så kreativt at jeg holder på å tisse på meg! Hver dag blir man kjent med en ny vert gjennom øynene til "A". Om "A" er gutt eller jente kommer an på kroppen "A" er i, for "A" er bare en vandrende sjel. Etter denne er jeg sikker på at YA er min store lidenskap. Jeg føler at YA tillater så mye mer kreativitet uten forklaringer eller fordypning. Det bare er sånn! Jeg trenger ikke svar på masse spørsmål, jeg bare trenger å miste meg selv helt i en fortelling og stole på alt forfatteren har å gi meg, og det gjorde jeg her! Bravo!!! En soleklar favoritt!!!
(Hadde jeg forresten kommet over denne i en bokhandel hadde jeg garantert kjøpt den, nydelig cover!)



Og slik begynte 2013, jeg skal lære meg å legge fra meg bøker jeg ikke kommer noen vei med og som stagnerer meg i lesingen og nyte bøkene som får meg til å ville lese mer. Jeg fortsetter året med mer John Green, har kjøpt in paper towns og an abundance of katherines. Leser på engelsk og koser meg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...