22. feb. 2013

The immortal life of Henrietta Lacks

Beskrivelse: Hennes navn var Henrietta Lacks, men forskerne kjenner henne som HeLa. Hun var en fattig tobakk bonde som jobbet på samme land som hennes slave forfedre, men hennes celler-tatt uten hennes viten-ble en av de viktigste verktøyene i medisin. De første "udødelige" humane celler dyrket i kultur, er fortsatt i live i dag, selv om hun har vært død i mer enn seksti år. Hvis du kunne samlet alle HeLa celler noensinne dyrket på en skala, ville de veie mer enn 50 millioner tonn-så mye som hundre Empire State Buildings. HeLa celler var viktig for utviklingen av polio vaksine, avdekket hemmeligheter for kreft, virus og atombomben effekter; hjalp føre til viktige fremskritt som in vitro fertilisering, kloning, og genet kartlegging, og har blitt kjøpt og solgt i milliarder.

Likevel er Henrietta Lacks fortsatt praktisk talt ukjent, begravet i en umerket grav.

Jeg hadde lyst til å lese en biografi så jeg kjøpte denne, men jeg tror jeg fikk mye mer enn en biografi. Jeg fikk så mye historie, biografien til hele familien og reisen til forfatteren igjennom tider, byer og forskning. Med så mye fakta stoff skulle man tro den var tung å lese, men den var ikke det, ikke i det hele tatt! Det var så mye spennende stoff og det var nesten så jeg hadde vanskeligheter for å tro at det ikke var fiksjon. Henrietta's celler ble tatt under en legesjekk uten hennes tillatelse, og førte til en revolusjon innen medisin, og hvis du tror at dette ikke relevant for deg eller i tiden vi lever i, da dette skjedde for over 60 år siden, så må du tro igjen. Du vil ikke tro hvor lite lover og regler har forandret seg når det gjelder retten til din egen kropp og dine egne celler.
Utrolig spennende og informativ!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...