22. okt. 2011

Meningsmåling...

Jeg fikk lyst til å teste ut meningsmåling funksjonen til blogger og holder derfor en liten måling på siden her.
I det siste har jeg plukket opp bøker på måfå. Før hadde jeg en feeling av hva jeg hadde lyst til å lese, men plutselig har denne forlatt meg og jeg er åpen for alt.
Jeg blir stort sett revet med når jeg først begynner å lese, problemet er bare at jeg ikke vet hvilken bok jeg har lyst til å begynne på!
Derfor skrev jeg ned de 5 første bøkene jeg så i hylla over uleste bøker og spør nå, hvilken ville du lest?

Det kan det være en anbefaling, men du trenger jo ikke ha lest bøkene, ta det gjerne på din egen feeling, hvilken av disse appelerer mest?

Kjempe fint om dere vil bruke meningsmåleren på høyre side av bloggen :-)

Takk for hjelp og meninger!



 Til Minne om Idhun - motstandsbevegelsen
av Laura Galliego Garcia

To ungdommer. En kriger. En magiker.
Sammen er de Motstandsbevegelsen – en gruppe dannet for å demme opp for ondskapen fra Ashran Svartekunsteren og hans sønn Kirtash, som stadig viser seg fra nye sider.
Vi følger denne Motstandsbevegelsen gjennom seire og nederlag, og blir vitne til en kamp mellom det gode og det onde på flere plan – det gode og det onde i dem selv samt i omgivelsene og skapningene rundt dem. Kampen går på livet løs.




 Over de hundre fjell
av Reyna Grande

11 år gamle Juana García sitter i bølgeblikkskuret med lillesøsteren i armene. Vannet står høyt over gulvet, og moren har gått etter hjelp. Juana fryser, er sulten og kjemper mot søvnen. "Jeg må ikke sove, jeg må ikke ..." Da hun våkner, er armene tomme. Tragedien oppløser familien, og 14 år gammel begynner Juana reisen mot "el otro lado" den andre siden av fjellene, California, målet for hennes fars flukt fra fattigdommen.


The distant hours
av Kate Morton

Et brev postet i 1941 når endelig sin mottaker i 1992, med store ringvirkninger for forlagsdirektøren Edie Burchill fra London. I det forfalne Milderhurst Slott bor det aldrende tvillingparet Pesephone og Seraphina sammen med deres yngre halvsøster, Juniper. De tre eksentriske ugifte kvinnene er døtre av Raymond Blyte, forfatteren av The True History of the Mud Man, en barnebokklassiker som Edie elsker. Edie, som senere blir invitert til å skrive et forord i et opptrykk av Raymonds mesterverk, besøker det sjarmerende slottet på jakt etter svar. Hvorfor ble moren hennes så knust av innholdet i et brev sendt 51 år tidligere? Og hva hendte med soldaten Thomas Cavill, Junipers lenge savnede forlovede og Merediths tidligere lærer? Svaret vil overraske leserne.


 Maleren fra Shanghai
av Jennifer Cody Epstein

Maleren fra Shanghai forteller den utrolige historien om den kinesiske kunstmaleren Pan Yuliangs vei fra et liv som prostituert til feiret og kontroversiell kunstner i Shanghai og Paris. Xiuqing er fjorten år den dagen onkelen selger henne til Herlighetens hus for å betale sin egen opiumsgjeld. Med seg i bagasjen har hun onkelens store kjærlighet til poesi, men i hennes nye virkelighet som Yuliang er det bare plass til krevende kunder, røykfylte bakrom og erfaringer hun aldri kommer til å glemme. En dag forelsker en ung embetsmann seg i den prostituerte piken. Han kjøper henne fri, og som hans konkubine møter hun et nytt og glamorøst liv i 1920-årenes Shanghai. Her oppdager både hun selv og andre hennes spesielle talent som kunstmaler, og som en av landets første kvinner får hun studere ved Shanghais kunstakademi. Yuliang fortsetter studiene i Paris og Roma, og det er i møtet mellom Kina og Europa hun finner sitt eget kunstneriske uttrykk. Kina er i stadig endring, og Yuliangs malerier og spesielle bakgrunn vekker sterke reaksjoner. Yuliang blir tvunget til å velge mellom kjærligheten til mannen som reddet henne, og sin egen kunstneriske frihet.

 Reisen Hjem
av Lori Lansen

5-årige Sharla blir forlatt av sin hvite mor og plassert hos naboen, den svarte, ensomme kvinnen Addy Shadd. Addy er 70 år og har dårlig helse, men et varmt hjerte, og hun blir som en bestemor for Sharla. I tilbakeblikk blir vi kjent med Addys dramatiske liv. Som gravid 15-åring blir hun beskyldt for å ha forårsaket brorens død, og jaget ut av den lille byen Rusholme. På sin lange reise bort fra hjemmet opplever Addy stor kjærlighet og avgrunnsdypt svik, inderlig lykke og grenseløs tragedie. Og hele tiden hvisker en stemme i henne at hun skal vende tilbake - reise hjem. Når Sharla kommer inn i Addys liv, kan denne reisen endelig begynne.

2 kommentarer:

  1. The Distant Hours likte jeg veldig godt så den har fått min stemme, men nå er det også den eneste av disse bøkene som jeg har lest ;)

    SvarSlett
  2. Takk for stemme! Er veldig kjekt å få ting anbefalt :-)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...