16. okt. 2011

Uglies av Scott Westerfeld

Fra forlaget Schibsted:

Uglies er den første boken i en trilogi som foregår i en framtidig pen-verden hvor alle blir operert som 16 åringer for å bli vakre som supermodeller. Store øyne, fyldige lepper, ingen er for tykke eller for tynne. Alle er perfekte. De fleste tenker at det er bra, at ingen lenger dømmes av utseendet alene. Men for dem som bor i Smoke, et opprørersamfunn langt utenfor sivilisasjonen, er situasjonen en annen: Tenåringene her nekter å la seg operere. Hovedpersonen Tally oppdager snart at pen-verdenen er alt annet enn pen når det kommer til stykket. Uglies-trilogien, (Uglies, Pretties og Specials), har høsten 2010 ligget på New York Times bestselgerliste i til sammen 50 uker. Bøkene, som har en stor appell til ungdom, er oversatt til 27 språk og til sammen trykket i 3 millioner eksemplarer!





Jeg skjønner hvorfor denne serien er så populær! Ikke bare har den spenning, originalitet og kjærlighet, men den har et utrolig bra budskap til unge lesere (og kanskje de eldre også...).
Historien er fantastifull og viktig samtidig. Vi burde alle forstå at det er våre forskjeller som gjør oss vakre og ikke strebe mot noe "perfekt" som ikke finnes.
Den handler om mot og ha tillit til seg selv, finne seg selv og en indre styrke. Det alle unge voksne jobber med å få på plass. Og den handler også faktisk om trening! Tally får en mye bedre fysikk og fysisk styrke, i tillegg til glød når hun må jobbe hardt og bruke kroppen sin. Hennes reise og oppdagelser trimmer også hjernen hennes, imotsetning til verdenen hun kommer fra.
Elsker at peningene er så og si lobotomert! Der synes jeg humoren ligger. Språket og uttrykkene til styggingene, peningene og røyklinene er så forskjellig, men samtidig ikke overdrevet. Stemmene deres blir så klare og rollene settes så utrolig fint...

Denne boken har så mange lag av viktig informasjon, som alle burde forstå og leve etter, selv om det er vanskelig iblant.
Jeg synes at alle bitene falt så utrolig bra på plass, og med den avslutningen kunne jeg ikke annet enn å løpe ned i bokhandelen og kjøpe "pretties", jeg bare vet ikke helt hva jeg gjør når jeg er ferdig med den, for "specials" kommer ikke før til våren... lese den siste på engelsk kanskje?

(Også må jeg legge til at selv om jeg syntes at coverene er ekstremt stygge(!) Så synes jeg det er kult at de norske versjonene har samme navn, for det hadde ikke appelert like mye til meg om den hadde hett stygginger, kudos til Schibsted som ikke undervurderer unge lesere og MÅ på død og liv oversette ALT til norsk, for noen ting tar seg faktisk bedre ut på engelsk!)

1 kommentar:

  1. Jeg er veldig enig med deg både med tanke på tittel og innhold. Knallbok :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...