4. okt. 2011

Top 10 bøker jeg vil ha bare på grunn av omslaget!

Lager min egen top 10 etter forrige tirsdags top 10 inspirert av broke and bookish som jeg fant på siden til Astrid Therese på grunn av alle de fine omslagene som ligger så fint på øyet mitt når jeg er ute og kikker på bøker.

 Disse synes jeg er så nydelige at jeg kjøper de, uansett hva de handler om. Er det bare meg som dømmer en bok etter omslaget noenganger?



 1 - Det var noe sart og nydelig ved dette bildet, så jeg kjøpte boken. Jeg har aldri vært noe spesielt fan av Portia De Rossi og jeg visste faktisk ikke hva hennes historie handlet om. Hadde jeg visst på forhånd at den handlet om spiseforstyrrelse så hadde jeg kanskje latt den være, men det er jeg glad jeg ikke gjorde.
Dette var ikke bare et fint cover som passer ubeskrivelig bra til innholdet, der hun befinner seg i søkelyset og samtidig har sider i skyggen, det var en utrolig bra historie, ærlig, informativ og litt skremmende til tider.
 2 - The time traveler's wife er faktisk også på min top 10 jeg vil lese igjen liste fra forrige uke. Dette er faktisk en av de beste bøkene jeg har lest, og den kjøpte jeg kun fordi jeg synes at omslaget var så fint, og ikke på grunn av baksideteksten eller tittelen. Tidsreise finner jeg faktisk veldig teit, men se der, så feil kan man ta! God jeg ikke er så sta alltid.
 3  - Denne boken MÅ jeg ha! Den er så fin! Utenpå altså! Jeg aner ikke hva den handler om, men jeg så den på en blogg for noen måneder siden og jeg klarer ikke slutte å tenke på den - og det bare på grunn av omslaget!
 4 - Jeg er som regel ikke så glad i mennesker på omslag, men dette funker på en eller annen spesiell måte. Kanskje det er fordi hun ikke ser på meg, og måten lyset faller på, selv om jeg er ganske sikker på at lyset er lagt på i ettertid. Nydelig foto. Skulle gjerne hatt et slikt bilde av meg selv.
 5 - Dette omslaget synes jeg er så kreativt! Så simpelt men samtidig så kreativt at det tvinger meg til å tenke annerledes og se ting på andre måter. Det glemmer jeg iblant, derfor er denne også på MÅ HA på grunn av omslaget lista, så den kan minne meg på at alt ikke er slik som man ser det alltid - eller det trenger iallefall ikke være det.
 6 - Denne fant jeg på loppemarked, og jeg måtte bare ha den fordi omslaget var så fint. Den står på display hjemme hos meg. Jeg har ikke fått lest den enda, og jeg vet ikke hva den handler om heller, men det var noe veldig fantasifullt ved den og jeg elsket at det ikke bare var en båt på omslaget, som det så lett kunne ha vært, som så mange bøker har.
 7 - Også akkurat når jeg har snakket om bøker, så må jeg jo nevne maleren fra Shanghai. Her er ikke båtene teite, fordi tittelen er ikke "The Boat", her er båtene et spørsmål. Jeg elsker også de Japanske blomstene og vinkelen man ser det hele i. Jeg føler meg som en fugl i det drømmende treet som vil se hele historien utspille seg for mine øyne. Sånne omslag sier man ikke nei takk til!
 8 - The Postmistress har et veldig beskrivende omslag. Brev og kjærlighet og krig. Javel. Men det jeg liker ved det er fargene. De deilig desaturerte fargene. Jeg liker at det ikke er en rose - da hadde det vært for klisje. Men en nydelig lilla desaturert halvdau ukjent (som sikkert er i rosefamilien, men dog...) Fint nok til å ville ha!
9 - Dette, altså, dette.... jeg har ikke ord. Det er så kreativt og deilig å se på! Endelig et omslag som tar sjanser!!! Disse 3 omslagene forteller meg så mye, selv om jeg ikke aner hva bøkene handler om. Jeg synes det er så dritkult at jeg bare må ha de!


19 - Dette omslaget synes jeg var gyselig! Faktisk! Men her var det tittelen som snakket til meg. Jeg synes fargene er ekle og jeg synes illustrasjonen er ubegripelig og det er ingenting jeg liker ved det - bortsett fra tittelen. Den drar meg såpass inn at jeg ikke klarer å lure på hva denne handler om og gir meg lysten til å lese den, bare utifra en tittel!











Ja, så da ble det ikke Top 10 da, men det ble topp 9 iallefall og 1 tittel.
Innser nå at jeg veldig ofte kjøper bøker på "feelingen" men jeg liker ikke lese så detaljert på baksiden eller på nettet om bøkene før jeg leser dem. Det blir for meg som å se en utfyllende trailer til en film, du får jo se alle de beste bitene! Og jeg blir veldig ofte skuffet når jeg ser selve filmen. Og jeg synes det er så kjedelig å lese en bok, der baksideteksten eller blogger røper hele handlingen...

Det var mye forskjellige omslag her ser jeg, men jeg liker veldig godt de foto-baserte omslagene. Jeg begynner å bli en smule lei av at alle omslag er like og illustrert. Samartin bøkene og Kate Morton bøkene for å nevne noen. Så på en Kate Morton bok i bokhandelen her om dagen også var det ikke Kate Morton engang! Kjøper noen bøker bare fordi de ligner på Kate Morton sine bøker? Er det ikke "litt" teit å bare "kopiere" andre andre omslag?

6 kommentarer:

  1. Omslagene på nummer 9 var veldig flotte. Jeg liker også nummer 5 og nummer 1. Jeg kan fint kjøpe en bok kun pga et flott omslag.

    SvarSlett
  2. Godt å vite at jeg ikke er den eneste! :o)

    SvarSlett
  3. Jeg elser de coverne, har så lyst til å lese Mara Dyer boka,^_^

    ps! jeg har endret blog adresse: http://secrprivilege.blogspot.com

    SvarSlett
  4. aahh jeg også! Jeg følger deg på den nye adressen din da :o)

    SvarSlett
  5. Jeg holder på med Mara Dyer nå, og liker den veldig godt :-)

    SvarSlett
  6. ÅÅhhh så bra! Jeg skal ha den boken... jeg har inntaksstopp egentlig.. hehe men noen unntak må man jo gjøre ;-p

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...