1. juni 2011

Håp og andre farer av Laila Lalami

Denne boken kom jeg helt tilfeldig over på et salg hos Norli... Den lå på et bord omringet av knausgård, collins og andre bøker som prisene var dumpet på, men denne kostet bare 20kr også innbundet!!! Jeg måtte bare prøve...

I Håp og andre farer møter vi bokas fire hovedpersoner Murad, Faten, Halima og Aziz på vei over Middelhavet i en oppblåsbar gummibåt. De har dratt ut fra Tanger i Marokko med kurs for den spanske kysten.
Hva venter på den andre siden?
Et nytt liv eller guardia civil?
I boken får vi et innblikk i hvorfor mennesker trosser farene på havet, og hva de får igjen for det. Vi følger de fire i tiden før og etter denne skjebnesvangre båtreisen. Vi får se hvordan tilfeldighetene rår, og hvordan folk prøver å tilpasse seg en tilværelse de stort sett ikke er herre over.
Laila Lalami er en av de få forfatterne som i romans form har lyktes å gi oss et glimt av menneskene bak bildene og overskriftene vi ser i avisene og på tv: båtflyktningene.
(Fra forlagets nettside http://www.konturforlag.no/utg_haap_fare.htm)
Dette er et tema jeg ikke har vært mye borti før og jeg syntes det hørtes spennende ut, og jeg liker å lære nye ting og høre nye historier om mennesker, og jeg har jo også lest disse overskriftene og sett disse bildene på tv. 
Det jeg synes er interessant er at forfatteren Laila Lalami er fra det samme stedet som hun forteller om i boken og hun er en av dem som har klart å forlate landet (men da ikke på samme vis!)

Jeg synes boken var godt lagt opp, man fikk spenningen på sjøen først(men den kunne ha vært enda mer spennende) man fikk forhistorie (som kunne ha vært enda mer engasjerende) og man fikk hvordan ting var blitt i ettertid (som bandt det hele fint sammen) MEN... Jeg kunne ikke føle den....
Noen kapitler ble jeg sugd inn i, andre fikk jeg ikke helt taket på og jeg synes følelsen kunne ha rent dypere. Jeg følte ikke livsnøden som disse menneskene helt sikkert føler når de utsetter seg for denne slags fare og tar de riskene de tar...

Det var et godt forsøk, men den strakk ikke helt til for meg. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...