6. juni 2011

Jodi Picoult med nye bøker før man rekker å kjøpe de forrige....

Tenåringen Jacob Hunt er noe for seg selv. Han er glødende opptatt av forbrytelser og etterforskningsanalyse. Takket være politiradioen han har på rommet dukker han alltid opp der det har skjedd noe kriminelt, og han forteller politiet hva de bør foreta seg. Som regel har han rett. Men Jacob har Aspergers syndrom, en form for autisme og er håpløs på å oppfatte sosiale signaler eller uttrykke seg.

En dag blir byen skaket av et bestialsk mord, og for en gangs skyld er det politiet som stiller Jacob spørsmål. Alle kjennetegnene på syndromet hans – ikke å se folk i øynene, rykninger og ukontrollerte bevegelser, uberørthet – kan virke som uttrykk for skyld på lovens håndhevere. Plutselig blir Jacob og familien som bare ønsker å leve mest mulig normalt, utsatt for en voldsom oppmerksomhet. For moren Emma er det en brutal påminnelse om all intoleranse og misforståelse som alltid har rammet familien. For broren Theo er det et bevis på at intet er normalt på grunn av Jacob. Og fremfor alt henger spørsmålet over dem: Er Jacob en morder?
(Fra forlagets side: http://www.cappelendamm.no/main/Katalog.aspx?f=1102&isbn=9788202335151)


Jeg er veldig glad i Jodi Picoult, og det har jeg vært siden jeg leste the tenth circle, my sisters keeper, the pact og flere av de andre bøkene hennes. Jeg fikk låne 1 bok av en venninne og etter den gikk jeg til innkjøp av mange fler av hennes bøker!!
Hun har en helt utrolig fortellerevne som gjør historiene så levende og spennende og som får deg til å virkelig bry deg om personene. Hun bruker ofte flere stemmer og dette gir en innsikt i historien fra mange forskjellige vinkler.
"Åstedet" som på engelsk heter house rules er en bok jeg har hatt lyst til å lese pga temaet om asbergers. Det er en sykdom som jeg ikke ble kjent med før "parenthood" begynte å gå på tv og jeg kunne tenke meg å lese en slik historie.

Så vidt jeg vet har hun allerede rukket å gi ut 2 bøker til siden denne kom, men denne kom på norsk forrige måned, jeg har har ikke klart å skaffe meg den pga inntaksstopp jeg har i leiligheten! haha! Før jeg kjøper mer bøker nå så må jeg få ryddet opp i det jeg allerede har!
Men jeg har såååå lyst på!!!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...