12. juni 2011

The Maze Runner av James Dashner

The Maze Runner handler om en 16 år gammel gutt som heter Thomas som våkner opp i en boks i en sjakt i en Labyrint. Her er det en liten arme med gutter som nyskjerrig titter på han og snakker uforståelig for han. (Det hele gir meg litt "the lost boys" assosiassjoner, spesielt sånn som guttene snakker på!)

Det viser seg at Thomas har havnet i et experiment der ingen har noen hukommelse av livet før labyrinten, men det de vet er at labyrinten er dødelig da det er noen piggete blandinger av dyr og maskiner som dreper ute i labyrinten og det finnes ikke noen vei ut, de har iallefall ikke funnet en på over 2 år!

Det bor en 50-60 gutter i labyrinten og alle har ankommet på samme vis som Thomas, 1 gutt hver månded, men dagen etter Thomas ankommer, så ligger det en jente i sjakten. Hun vil vise seg å være begynnelsen på slutten.

Dashner skriver spennende og groteskt. Dette er en kamp mellom liv og død og som oftest så ender det i masse blod, gørr og døden. Konseptet er utfordrene og fantasikreftene som er i verk her er helt strålende!
Han har også funnet opp et par ord som brukes hyppig i boken som gir den en veldig preget tone som er lett å kjenne igjen når de prater, og selv om jeg synes dette var veldig dyktig, så synes jeg ikke nødvendigvis det var smart. Klonk=Shit, Shuck=Fuck osv... Det blir en litt barnslig måte å banne på synes jeg og det ble til at jeg tenkte shit og fuck uansett...

Denne boken er  jo begynnelse på en triologi, og jeg kvier meg litt, men samtidig så må jeg dra "The hunger games" sammenlikningen. Jeg synes veldig mange av disse ungdoms dystopiene blir veldig like og denne er ikke noe unntak. Jeg skal ikke røpe for mye, men jeg tror de som leser den vil forstå hva jeg mener.
Og hvis man ikke vil lese boken så kan man også vente på filmen, den er planlagt release i 2013.  Bok nummer 2 i triologien "The Scorch Trials" er allerede ute, mens bok nummer 3 "The Death Cure" har ventet release i Oktober.
Bøkene er ikke oversatt til norsk (enda).
Du kan se James Dashner sin blogg HER.

2 kommentarer:

  1. DEn boken tror jeg jeg må lese, ^_^

    SvarSlett
  2. Jeg tror nesten jeg blir nødt til å lese de andre to også... nå som jeg har begynt, må jeg jo fullføre ;-p

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...