12. okt. 2011

Legend - Marie Lu

Året er 2130 og det som en gang var Los Angeles er nå blitt hjemmet til "Republikken" en nasjon i konstant krig med sine naboer.
June er en 15 år gammel jente fra en familie i det rikeste nabolaget og er et geni som trenes opp til å bli en elite soldat i Republikkens militær.
Day er en 15 år gammel gutt fra slummen som er landets mest ettersøkte kriminell, selv om hans motiver ikke er ondartet.

June og Day krysser veier da Metias, broren til June blir drept og Day er hovedmistenkt. Jaget, jobber Day imot klokken for å redde sin familie, mens June jakter på den skyldige for å hevne sin brors død. Men ting er ikke alltid som det later til og de vil begge komme over hemmeligheter som Republikken gjør alt for å bevare.

Dystopier blir det bare fler og fler av synes jeg, ikke at det gjør meg noe, da flere av mine favoritter er dystopier. (Og veldig mange er veldig like i formatet, denne ikke så helt utenfor den heller...) Legend rakk ikke heeeelt opp for min del, men ok. Coveret er jo blankt og attaktivt, så jeg falt for det. Jeg likte også den litt motsatte - hun er militær, han er utenfor loven og har drept broren hennes vinklingen, det gjorde spenningen for meg. Og ja, jeg skal innrømme at det var noen spennende kapitler og avsnitt her og der... men problemet er kanskje at jeg nesten har glemt den... Jeg leste den for litt siden, og gikk så fort over på noe annet at jeg må anstrenge meg litt for å huske den. Glemte å blogge om den, glemte at jeg i det hele tatt hadde lest den.... og det er jo ikke noe bra tegn.

Historien blir fortalt igjennom June og Day, og som Day oppdager så er June "den kvinnelige versjonen av han selv" derfor så skiller ikke de to stemmene seg så veldig fra hverandre. Jeg synes Marie Lu skriver bedre en mange, men å virkelig gi liv og en særegen stemme til karakterene synes jeg manglet litt. Historien var også "noe" forutsigbar til tider, men alt i alt, en helt grei bok.
Jeg kan godt anbefale den videre, men til de som sjelden leser, ville jeg kanskje heller anbefalt noe annet da det finnes bedre bøker i sin sjanger enn denne.
(Jeg gidder ikke nevne hunger games en gang til.... oops der gjorde jeg det visst alikevel... vel vel....)

2 kommentarer:

  1. Så heldig du er som har fått tak i Legend allerede! Det er jo enda nesten to måneder til den kommer for salg :)

    Jeg digger dystopi, så jeg kan vel ikke hoppe over?

    SvarSlett
  2. Må leses, for all del...! Jeg sluker dystopi, og denne var ikke noe unntak, jeg synes bare ikke at den var like minneverdig som mange av de andre :-)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...