18. okt. 2011

Pretties av Scott Westerfeld (spoiler om du ikke har lest uglies)

Fra forlaget - Schibsted:

Pretties er bok to i den spennende Uglies-serien. Tally har endelig blitt pen. Hun er perfekt, har dødskule klær, en superhot kjæreste og er ekstremt populær. Men bak alt sammen, bak de endeløse festene, luksusen og den totale friheten, har hun en murrende følelse av at noe er galt. Så får hun en beskjed fra tiden da hun ennå var stygg, og plutselig husker hun hva som er feil. Hun klarer ikke lenger å glede seg over livet i Penbyen når hun vet hva som er galt med ungdommene der. Tally må velge mellom å glemme eller å kjempe for livet - for myndighetene har ikke tenkt å la noen som vet få fortsette å leve.


Jeg gikk rett videre på pretties etter å ha lest uglies, for den sluttet så spennende at fortsettelsen ikke kunne vente - og det gjorde forsåvidt denne også, bare at siste del "specials" ikke kommer før til våren 2012. Et lite råd: Vent til specials kommer så du kan lese de på rad, det hadde jeg gjort om jeg hadde visst at bøkene sluttet med slike cliff-hangers!

Jeg synes pretties var vel så spennende som uglies, men her ble jeg litt gal av uttrykkene som går igjen og igjen og igjen og igjen - vokabulæret er minimalt! Men det er jo for å uttrykke et poeng - at de "pene" er hjernevasket. Forbered deg på lese "slummete", "svimlende, og "sprudlende" utallige ganger!!!
Pretties var ikke akkurat slik som jeg forventet og det er jo bra at den ikke var forutsigbar, men samtidig så gikk jeg inn i pretties med en visshet om at ting kom til og skje og det ble dratt inn i det uendelige før det skjedde, men da med en twist -selvfølgelig!
Og med alle de dype temaene i disse bøkene, så ble faktisk pretties enda dypere! Jeg skal ikke røpe så mye, men disse bøkene har mer dybde enn jeg ville ha trodd når jeg begynte på dem.

Også er det steder der de følger formelen. Jeg var ganske fornøyd etter uglies, da trekant dramaet så ut til å ha blitt droppet, men akk nei, det dukket visst bare opp litt sent i spillet, og sitter ikke heltinnen nå med 2 gutter hun ikke klarer å velge imellom - typisk.
Jeg har jo selvfølgelig min favoritt, men som jeg har oppdaget tidligere, så får ikke jeg alltid viljen min når det kommer til kjærligheten.

Og selv om coverene fortsatt er slummete så kommer jeg til å løpe til bokhandelen når Specials kommer ut, for det er jo bare så sprudlende! Og jeg bare måååå se hvordan dette ender liksom. Blir svimlete bare av å tenke på det!

2 kommentarer:

  1. Hehe, liker hvordan du selv bruker slummete og sprudlende i anmeldelsen din for å få fram poeng ;) Jeg leste nettopp Pretties selv, og er enig i mye av det du skriver. Får nok vente til våren med å lese siste bok på norsk, men har tenk å være så sleip at jeg kjøper trilogien på engelsk til søsteren min i julegave i år. Da skal man ikke se bort i fra at jeg "tyv-låner" bøkene etter hvert og leser alle tre i ett på engelsk først... ;)

    SvarSlett
  2. Hadde lett stjålet julegave trikset ditt om jeg hadde hatt noen leseglade venner (men å gi den til mamma blir vel litt opplagt?) ;-p hehe
    Gleder meg til å se hva du skriver om siste boken!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...